wtorek, 8 lutego 2011

Jak działa ABS i ESP?

<h2>Jak działa ABS i ESP?</h2>
<p>Autorem artykułu jest Michał   Suder</p>
<br />
ABS jest nie po to, aby zawsze skracać drogę hamowania, ale  po to, aby w  trakcie tego manewru łatwo było utrzymać kierunek jazdy.  ESP to  rozwinięcie ABS-u - pomaga też podczas pokonywania zakrętów...
<p>Już od dawna niemal wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie są  wyposażone w<strong><em> <a href="http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/" target="_self">ABS</a></em>.</strong> To niezwykle przydatne urządzenie powinni polubić  nawet ci, którzy mają wstręt do wszelkiej elektroniki montowanej w  autach.</p>
<p><br /> Na jednej z prezentacji niemieckiej <a target="_blank">firmy</a> Continental niedowiarków przekonywano w specyficzny sposób. Na wielkiej   płycie lotniska pokrytej śniegiem wygospodarowano kawałek toru   pokrytego częściowo lodem (aby lewe koła w krytycznym momencie miały   słabą przyczepność), a część fragmentu toru oczyszczono do suchego   asfaltu ? prawe koła auta w krytycznym momencie miały niemal idealną   przyczepność. Chętnych zapraszano do VW Passata fabrycznie wyposażonego w   układ ABS, który jednak uzupełniono o niefabryczny wyłącznik. ?Proszę   jechać i tam, gdzie lód graniczy z asfaltem, zahamować przy 40 km/h?? Padło polecenie? A można szybciej?? Proszę bardzo!<br /> <br /> <br /> Zachowanie auta łatwo przewidzieć: gdy lewe koła trafią na lód, a prawe   na asfalt, przy hamowaniu ogromna siła zacznie obracać auto w kierunku   zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Jesteśmy przygotowani na reakcję   auta, domyślamy się, co się stanie, pragniemy przechytrzyć fizykę   błyskawiczną kontrą. Najeżdżamy na przeszkodę z <strong><em><a href="http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/" target="_self">prędkością</a></em></strong> 80 km/h,  dotykamy pedału hamulca i auto zaczyna wirować z takim impetem, że o  żadnej reakcji kierowcy nie może być mowy! <br /> <br /> Na szczęście tak dużych różnic w przyczepności nawierzchni nie   doświadczamy często na drodze. Po chwili tę sąmą próbę pokonujemy z   włączonym ABS-em. Po naciśnięciu hamulca ABS zaczyna klekotać, auto   powolutku zwalnia, a lekkim skrętem kierownicy daje się utrzymać   zaplanowany kierunek jazdy. W aucie z ESP utrzymanie kierunku jest   jeszcze prostsze.</p>
<p><strong>ABS: chroni przy hamowaniu<br /> </strong>Podstawowe  elementy układu ABS to elektryczna pompa z układem  zaworków, układ  elektroniczny (zintegrowany zwykle z obudową pompy) oraz  czujniki  prędkości kół z okablowaniem. Zadaniem ABS-u jest zapobieganie  utracie  kontroli nad autem podczas hamowania.<br /> Silnik elektryczny zapewniający ciśnienie w pompie pracuje przez cały czas podczas pracy silnika. Układ  zaworków w miarę potrzeby odcinający ciśnienie  doprowadzane do zacisku  hamulca, gdy podczas hamowania koło zaczyna  obracać się wolniej od  pozostałych, a więc gdy traci przyczepność.  Niezależnie obsługiwane są w  ten sposób cztery koła samochodu. Elektronika sterująca reaguje  na sygnały płynące z czujników  prędkości kół, odłączając ciśnienie  płynące do poszczególnych zacisków  hamulcowych.</p>
<p> </p>
<p><strong>ESP: chroni także na zakrętach </strong></p>
<p>Gdy  auto nie może w naturalny sposób utrzymać kierunku jazdy (bo np.   jedziemy zbyt szybko na zakręcie), układ może przyhamować jedno wybrane   koło (lub więcej) oraz zmniejszyć moc silnika. ESP to układ bazujący na   elemencie wykonawczym ABS-u, jednak ma dodatkowe czujniki, m.in. kąta   skrętu kierownicy (aby oceniać zamierzenia kierowcy), czujnik sił odśrodkowych (aby monitorować rzeczywisty ruch auta), czujniki prędkości kół (aby wykrywać poślizgi).</p>
<p>Wyposażenie  auta w ESP nie oznacza dla producenta znacznych kosztów  (bo auto i tak  ma już ABS), choć dopłaty do tego układu wielokrotnie  przewyższają <a target="_blank">wartość</a> dodatkowych części. Warto jednak za to urządzenie płacić, bo ułatwia   ono wszelkie ryzykowne manewry, jak np. zbyt szybką jazdę na zakrętach   lub skręcanie podczas hamowania. ESP odczytuje też nasze zamiary i   niweluje błędy. Np. gwałtowne odjęcie gazu na zakręcie to komunikat dla   układu: kierowca boi się, trzeba pomóc utrzymać tor zgodny z położeniem   kierownicy.</p>
<p><br /> <br /> <strong>Jak wyłączyć?<br /> </strong>ABS to  układ działający stale, niezależnie od woli kierowcy. W  żadnym  seryjnym samochodzie wyposażonym w ten układ nie da się go  wyłączyć  przyciskiem na desce rozdzielczej. <br /> <br /> Nie we wszystkich  samochodach ESP daje się wyłączyć, zaś w tych, które  mają na desce  rozdzielczej wyłącznik ESP, wyłączamy je tylko częściowo.  Efektem  wyłączenia <strong><em><a href="http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/" target="_self">ESP</a></em></strong> jest tylko to, że przesuwa się <a target="_blank">granica</a> interwencji układu? niewielkie uślizgi są ignorowane, ale przy   większych działa on tak, jak zwykle. Dzięki temu nie czujemy często   brutalnych reakcji elektroniki, ale i tak czuwa ona, aby działać w   ostateczności. Jednak w takiej sytuacji o ćwiczeniu jazdy w poślizgu   możemy zapomnieć. Bardzo często  po wyłączeniu ESP pozostaje aktywna   kontrola trakcji (czyli redukowanie poślizgu podczas przyspieszania) i   zawsze ABS. <br /> <br /> W <strong><em><a href="http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/" target="_self">samochodach</a></em></strong> z ESP nigdy na drodze nie próbujmy kontrować poślizgów  kierownicą i  jechać techniką rajdową. Kontrę (kierownica w prawo) na  zakręcie w lewo  układ zinterpretuje jako zamiar jazdy w prawo, przez co  wylądujemy w  rowie! Nie zalecamy też wyłączania ESP. W większości  trudnych sytuacji  naprawdę pomaga!</p>
---
    <p><p>http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/</p></p>

Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://artelis.pl/">www.Artelis.pl</a>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz